Recensies

Over “Kan Zaman”:

“De uitvoering – zowel instrumentaal als vocaal – is van zeer hoogniveau. Aanrader dus.
Mixed World Music Magazine, Ton Maas – 1 april 2016

“Sublieme muziek die alleen maar mooier en mooier wordt. Melancholiek, lyrisch, prachtig, prachtig.”
Moors Magazine, Holly Moors

“Het ensemble neemt de Arabische liedjes van de cassette als het ware over en geeft er een eigen hedendaagse, doch nostalgische draai aan. Het is een mooi pleidooi om meer tot elkaar te gaan zingen.
”
Vrije Geluiden, Charlie Crooijmans

“De liedjes op ‘Kan Zaman’ komen uit landen waar muziek dicht bij de bevolking staat. Waar mensen liedjes zingen voor elkaar; op straat of in het café. Die vanzelfsprekendheid heeft Göksel Yilmaz verdomd goed begrepen en luisterrijk vertaalt op ‘Kan Zaman’.
”
musicframes.nl, Mattie Poels

“En opnieuw is hij er met zijn ensemble in geslaagd een knap, toegankelijk en integer album af te leveren
.”
New Folk Sounds, Marius Roeting


Over dansvoorstelling SI-LIN:

Theaterkrant, 4 sterren-Jessica Kuitenbrouwer. 12 januari 2014
Door een ingenieus decor en mooie kostuums van Karisma-Costumes en opzwepende muziek van het Göksel Yilmaz Ensemble krijgt deze dansvoorstelling iets magisch. 

Over dansvoorstelling SILK:

Cultuurbewust, 4 sterren, 30 januari 2014
Het Göksel Yilmaz Ensemble neemt de kijker met een breed spectrum aan instrumenten mee op wereldreis. De muzikanten spelen nieuwe composities geïnspireerd op onder andere traditionele Anatolische muziek met veel nadruk op het ritme. Zo wordt er meer kleur en intensiteit gegeven aan de choreografie en krijgen de dansers extra energie. Ondanks hun letterlijke plaats op de achtergrond tillen zij zo het stuk naar een hoger niveau.

Theaterkrant, 4 sterren-K. Freriks, 21 december 2013
“Zanger Yilmaz zweept zijn muzikanten op tot ongeëvenaarde expressie van slagwerk, gitaar, cello en viool. Silk is een rijke en fantasierijke uitvoering.”

Het Noord Hollands Dagblad-Nanska van de Laar, 21 november 2013
“De dans bepaalt wel de sfeer vooral samen met de muziek die live wordt gespeeld door het Göksel Yilmaz Ensemble. De muziek, geschreven door Yilmaz, inspireert buitengewoon en doet soms denken aan de muziek van de Franse contrabassist en componist Renaud Garcia Fons.” 

Trouw-Sander Hiskemuller, november 2013
“De elf dansers zijn uitstekend, het gezang van Göksel Yilmaz is oorstrelend…”


Over “Gezgin”:

Radio 6-Mattie Poels, 2 februari 2012
Prachtige serene cd. Een kwartet dat een bijzondere cd aflevert die prachtig is opgebouwd.
De debuut cd van het Göksel Yilmaz Ensemble biedt voor zowel de Turks-Oriëntaalse muziekliefhebber veel moois maar zal ook de gemiddelde jazz en wereldmuziekliefhebber aanspreken, aangezien we te maken hebben met een mix van stijlen die Gezgin tot een onvolprezen Reiziger maakt, een (Wereld) Reiziger die al veel plekken bezocht.

Karla’s Wereldmuziek, 10 februari 2012
Het Göksel Yilmaz ensemble levert met ‘Gezgin’ alles bij elkaar zonder twijfel een geslaagd en gevarieerd visitekaartje af.

Fret Magazine-Rosanne de Boer, maart/april 2012
Yilmaz’ dromerige klanken brengen je naar het Midden-Oosten.
Op “Gezgin”, opgenomen in het Nedrlandse Silvox Studio, biedt het Göksel Yilmaz Ensemble een intiem geluid dat bij elke luisterbeurt meer van zijn schoonheid prijsgeeft.

Mixed World Music Magazine, maart 2012
Het debuut album van de Göksel Yilmaz Ensemble zit vol prachtige subtiliteiten, fluweelzachte arrangementen en weemoed. Het is een fijn staaltje hedendaagse kamermuziek met een sterk Arabo-Turkse component.

New Folk Sounds, 26 mei 2012
De ritmisch gedreven muziek intrigeert weliswaar maar geeft tegelijkertijd heel veel rust.

Jazzenzo jazz magazine, 31 juli 2012
Een indringender cd-debuut is nauwelijks denkbaar.


Over de Music Meeting optredens:

De Gelderlander, 2 juni 2009
“Onthaastende muziek om even bij te komen…”
(over hun optreden tijdens de 25th Music Meeting)

de Volkskrant, 30 mei 2007
“…een aangenaam ingetogen moment te midden van het festivalgewoel.”
(over hun optreden tijdens de 23rd Musuc Meeting)

Webdesign: Hewigraphic